O ile nie zaznaczono inaczej, prawa autorskie zamieszczonych materiałów należą do Jana Woreczko & Wadi.
(Unless otherwise stated, the copyright of the materials included belong to Jan Woreczko & Wadi.)


Wobolniki

Z Wiki.Meteoritica.pl

0i
Słowo Pomorskie, 39, 1929

Doniesienie o spadku meteorytu w pierwszej połowie lutego 1929 roku w Uciani w gminie Wobolniki na Litwie.


W Słowie Pomorskim nr 39 z 16 lutego 1929 roku znajduje się artykuł o spadku „wielkiego aerolitu” na Litwie. W depeszy z 14 lutego z Wilna redakcja informuje o spadku dużego meteorytu widzianego przez mieszkańców Dyneburga. Ustalono, że spadek miał miejsce w gminie Wobolniki koło Ucian.

W Gazecie Bydgoskiej z 1932 roku (nr 36) w artykule poświęconym zjawisku meteorów i meteorytów znajduje się krótka wzmianka o spadku dużego meteorytu w 1930 roku[1] na Litwie:

«

O kamieniach spadających z nieba

(…) W pierwszych dniach lutego 1930 r. spadł wielki aerolit na ziemi litewskiej w gminie Wobolniki koło Ucani. W miarę zbliżania się tego „gościa” do ziemi, dało się słyszeć detonacje, podobne do grzmotów. W czasie tym odczuto lekkie wstrząśnienia ziemi. (…)

»


O tym wydarzeniu pisał też Głos PolskiIlustrowany Kuryer Codzienny (IKC). W IKC nr 44 napisano, że meteor spadł do jeziora Olany (lit. Alionys), w IKC nr 255 wymienia się jako miejsce spadku Androniszki.[2] W większości relacji przewija się gmina Wobolniki koło Ucian.


Zanim cała sprawa się wyjaśniła w prasie pojawiały się i takie przesadzone informacje (IKC nr 50; wyróżnienia w tekście zgodnie z oryginałem):

«

Jak z Kowna donoszą miejsce upadku olbrzymiego meteoru, o którego pojawieniu kilkakrotnie donosiliśmy, już zostało ostatecznie wykryte. Meteor spadł mianowicie na polach torfowych wsi Szukonie gm. wobolnickiej pow birżńskiego Wielkość jego i kształt przypomina wielki dom. Mimo grubej warstwy śniegu i przemarzniętej ziemi, meteor zarył się do połowy w ziemię.

»


W katalogu meteorytów Meteoritical Bulletin Database pod zbliżoną datą figuruje spadek eukrytu Padvarninkai!

Zapewne w cytowanych opisach chodzi o spadek meteorytu Padvarninkai (syn. Andronishkis, Andronishkyai) z 9 lutego 1929 roku (oba miejsca dzieli odległość ok. 37 km)? W doniesieniach prasowych podano błędne nazwy i daty lub nie podawano ich wcale. Całe to wydarzenie śledził i opisywał w licznych artykułach Ilustrowany Kuryer Codzienny. Na podstawie zamieszczanych tam relacji wynika, że spadek w Wobolnikach to w rzeczywistości spadek meteorytu Padvarninkai.


Lokalizacja

Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
© Jan Woreczko & Wadi

(U) Uciana, (W) Wobolniki

[EUC] Miejsce spadku meteorytu Padvarninkai

* W 2018 roku Google zmieniło zasady działania apletu, mapa może wyświetlać się niepoprawnie (pomaga Ctrl+F5); więcej → Szablon:GEMap-MyWiki

Uciana (lit. Utena), Wobolniki (lit. Vabalninkas).

Prawdopodobnie spadek w Wobolnikach to w rzeczywistości spadek meteorytu Padvarninkai.


Bibliografia

  • Gazeta Bydgoska, (1932), O kamieniach spadających z nieba, nr 36 (14 lutego 1932), s. 11. Plik dLib.
  • Głos Polski, (1929), Meteor kowieński jest kulą ognistą, która rozgrzana do temperatury 10 tys. st. C. świeci jaśniej od największych gwiazd, nr 49 (19 lutego 1929), s. 6. Plik lLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), Meteor runął do jeziora na Wileńszczyźnie, nr 44 (14 lutego 1929), s. 12. Plik mLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), A więc meteor spadł na Litwie pod Ucianami, nr 46 (16 lutego 1929), s. 10. Plik mLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), W poszukiwaniu meteoru, nr 48 (18 lutego 1929), s. 8. Plik mLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), Meteor kowieński „kulą ognistą”, nr 49 (19 lutego 1929), s. 5. Plik mLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), Odnalezienie miejsca upadku meteoru, nr 50 (20 lutego 1929), s. 5. Plik mLib.
  • Ilustrowany Kuryer Codzienny, (1929), Niedbalstwo uniwersytetu kowieńskiego, nr 255 (18 września 1929), s. 7. Plik mLib.
  • Kurjer Warszawski, (1929), Meteoryt, nr 44, 1929, s. 13. Plik eLib.
  • Słowo Pomorskie, (1929), Gość z przestrzeni międzyplanetarnych. Wielki aerolit spadł na terytorjum republiki litewskiej, nr 39 (16 lutego 1929), s. 2. Plik dLib.

Przypisy

  1. ^ prawdopodobnie podano błędnie rok, powinno być w 1929 roku (tak, jak podano w Słowie Pomorskim z 1929 roku i innych gazetach)
  2. ^ AndronishkisAndronishkyai to synonimy nazwy meteorytu Padvarninkai

Zobacz również

Linki zewnętrzne

Osobiste